Hanefi Yeter’in son dönem çalışmalarından oluşan sergisi
“Ahval” Eskişehir Odunpazarı Belediyesi Çağdaş Sanatlar Galerisi’nde 12 Mayıs
Cuma akşamı açıldı. İbrahim Karaoğlu’nun kuratörlüğünü yaptığı sergide Hanefi
Yeter’in son döneminden 26 resim ve 10 heykel yer alıyor. Sergi 11 Haziran’a
dek sürecek.
Ahval, “durumlar, hâller, vaziyetler, davranışlar, olaylar”
anlamına geliyor. Serginin adına uygun olarak Hanefi Yeter’in insan sorunlarını
kaynak alan, bir türküden ya da bir sözden yola çıkarak yaptığı resimler yer
alıyor sergide.
Hanefi Yeter’in kırk yılı aşkın sanat çizgisinde iyice
belirginleşmiş biçim ve içeriğin bütünselliğine önem veren lirik anlatımının son
örneklerini görüyoruz. Resimlere, heykellere bakarken insanın aklına dizeler,
şiirler geliyor. İbrahim Karaoğlu da sunuş yazısında Hanefi Yeter’in bu
niteliğine dikkati çekmiş, “gerçeği ve gerçeküstünü şiirsel bir prizmadan
süzerek, duygu yoğunluğuyla yansıtmıştır” diyor.
“Şiir yüklü” resimler ve heykeller... Edip Cansever’in
“Masada Masaymış Ha” şiirinden yola çıkarak yaptığı “Masa” tablosu özellikle
dikkatimi çekiyor. Bazı yeni teknik arayışlar içinde olduğunu anlatıyor Hanefi
Yeter. Ahşap üzerine çalışıyor. Serginin afişinde yer alan tablo mu heykel mi
diye mi tanımlayamadığımız işini ise dekupe tekniği ile yapmış. Heykellerin
çoğu alüminyumdan bir kısmı da metalden, demirden.
Heykel deyince biraz canı sıkılıyor. En sonu sergiden bir
gün önce olmak üzere Beyoğlu’ndaki atölyesine üç kez hırsız girmiş. Kamera
kayıtlarından hırsızların kağıt toplayıcıları oldukları görülüyor. Hırsızların
metal heykelleri yükte ağır pahada hafif seyler sanarak kilo hesabıyla
satacaklarını düşünüyor.
Eskişehir Odunpazarı Belediyesi Çağdaş Sanatlar Galerisi 4
Mart’ta Salvador Dali sergisi ile açılmış. Dali’nin litografilerinden oluşan
sergiyi 7 bin kişi gezmiş. Odunpazarı Belediye Başkanı Kazım Kurt, Hanefi
Yeter’in sergisinin açılış konuşmasında “Kent güzelliği sadece fiziksel
değildir. Kent, ruhuyla görünür hale gelir. Bir kentin ruhunu da ancak sanatla
kurtarabilirsiniz” diyor.
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen de günlük programını kesip Hanefi
Yeter’in sergisine bir ön ziyaret yapıyor. Eskişehir belediyeleri arasında
sanat ve müzecilik alanlarında tatlı bir yarış var. Billboard’larda Hanefi
Yeter’in sergisininkiler ile birlikte Tepebaşı Belediyesi’nin “7. Eskişehir
Şiir Buluşması”nın afişleri yer alıyor. Uluslararası festivalin onur konuğu
şair Tuğrul Tanyol.
Sanatın kentin ruhuna katkısının yanında turizme nasıl güç
verdiğini ertesi sabah görüyoruz. Sokaklar turist dolu. Odunpazarı Belediye
Başkanı Danışmanı Özgür Baş’ın rehberliğinde müze ve sergileri geziyoruz. Koruma
kapsamındaki Odunpazarı evleri müze olarak değerlendirilmiş. Çağdaş Cam
Sanatları Müzesi’ne de, Ahşap Eserler Müzesi’ne de akın akın ziyaretçi geliyor.
Kurtuluş Müzesi’nde kim önce girecek kavgası var. Ama esas kalabalık Yılmaz Büyükerşen
Balmumu Heykeller Müzesi’nde. Dünya’daki pek çok müzeyi kıskandıracak yüzlerce
metrelik bir kuyruk var ve bu kuyruk gün boyu eksilmiyor.
Elif Aydoğdu Ağatekin’in Etosanat’ta 26 Mayıs’a kadar
sürecek olan “176 km” sergisini de gezdik. Hergün işe gidip gelirken kat ettiği
176 kilometreden izlenimlerini atık seramikleri kullanarak anlatmış. Kavramsal
ve bütünlüklü anlatımı ile etkileyici bir sergi.
İnşaatı süren Erol Tabanca’nın koleksiyonun yer alacağı modern sanat
müzesi ve yakında açılacağı umulan Eti’nin Şehir ve Göç Müzesi de Eskişehir’in
kültür turizmine büyük katkıda bulunacak. Odunpazarı’nın ahvali güzel.
Odunpazarı’nı gezerken Çağdaş Sanatlar Galerisi’ni de ziyaret etmeyi ihmal
etmeyin.17.05.2017
Yorumlar