“En Büyük Türk Romancısı Kimdir?”


Hasan Bülent Kahraman bu ayki Sabah Kitap Eki’ndeki yazısında Reşat Nuri Güntekin’in Miskinler Tekkesi romanından söz ederken “En Büyük Türk Romancısı Kimdir?” sorusunu soruyordu (bkz. https://www.sabah.com.tr/yazarlar/kitap/kahraman/2019/02/08/okuma-gunlugu). Sabah Kitap yöneticileri bu soruyu önemsemişler ki kapağa çıkartmışlardı. Ben olsam bir de küçük soruşturma yapardım, diye düşündüm. Galiba gazetecilik yanım depreşmişti.

Twitter’in anket yapmaya olanak sağladığı geldi aklıma, dört seçenek sunabiliyordunuz. Ben de Ahmet Mithat, Halid Ziya, Reşat Nuri Güntekin ve Hüseyin Rahmi Gürpınar seçenekleriyle “En Büyük Türk Romancısı Kimdir?” sorusunu sordum twitter’dan.

Facebook’da da anket yapma olanağı var ama nedense sadece iki seçenek mümkün. Çok sınırlayıcı olacağı düşüncesiyle Facebook’ta anket yapmaktan vazgeçtim. O sırada “Soru oluştur” seçeneği dikkatimi çekti. “En Büyük Türk Romancısı Kimdir?” sorusunu sordum.

Twitter’daki anket 24 saat sürdü. Sonuçlar şöyle; 15% Hüseyin Rahmi Gürpınar, 19% Ahmet Mithat, 31% Halid Ziya Uşaklıgil, 35% Reşat Nuri Güntekin.

Facebook’ta soru açık uçlu olduğu için cevap veren arkadaşlarım daha çok günceli düşünerek cevaplar verdiler. Türk romanının kurucu babaları Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ahmet Mithat, Halid Ziya Uşaklıgil ve Reşat Nuri Güntekin’e hemen hiç oy çıkmazken oylar Yaşar Kemal, Oğuz Atay ve Orhan Pamuk’ta yoğunlaştı. Sanırım bir-iki oy farkla da Oğuz Atay önde bitirdi soruşturmayı.

Facebook’ta soruma cevap verenler şair, yazar ve yayıncı arkadaşlarım. Twitter’da da takipçilerim genelde bu profilde ama orada kimin kime oy verdiğini bilemiyoruz.

Hasan Bülent Kahraman, “Bizim "Büyük Türk Romancısı" diyeceğimiz isim bence Güntekin'dir” diyor. Yani analizi isabetli. Twitter kullanıcıları onunla aynı fikirde.

Türk romanının kurucu babasının Ahmet Mithat olduğunu düşünürüm. Ahmet Mithat hemen her konuda ve düzyazının her türünde yazmasının yanında bilinçli ve disiplinli bir şekilde romanlar üretmiş, döneminde de yazdıkları çok okunmuş. Bu yanıyla Balzac’a benzetiyorum ama yazdıkları Latin alfabesine yeterince çevrilmediği için okura tam anlamıyla ulaşamadığını düşünüyorum. Günümüzde, Türkçe’de, Balzac, Ahmet Mithat’tan daha çok okunuyor.

Sence “En Büyük Türk Romancısı Kimdir?” derseniz. Cevabım; Halid Ziya olacak. Halid Ziya’nın romanlarının roman tanıma uygun ilk örnekler olmasının yanında anlatım, biçim ve içerik açısından da mükemmel olduklarını düşünüyorum. Aşk-ı Memnu ve Mai ve Siyah gerçek birer klasiktir. Bu romanlar zamanla hiç eskimemiş, günümüzde de aynı tadla okunmaya devam etmiştir. Halen de birçok yayınevi tarafından yeni baskıları yapılıyor.  

Kuşkusuz, ankette seçenek olarak sorduğum Hüseyin Rahmi Gürpınar ve Reşat Nuri Güntekin, tabii Halide Edip gibi isimler de eklemek mümkün büyük Türk romancılarına. Facebook arkadaşlarımın yaptığı gibi modern romana baktığımızdaysa Yaşar Kemal, Oğuz Atay ve Orhan Pamuk adları hemen akla geliyor. Ahmet Hamdi Tanpınar’ı da bu adlara ekleyebiliriz, o da azımsanmayacak bir oy almış. (21.02.2019)  

Yorumlar