Şermin Yaşar, sevdiğim deyimle velut bir yazar. Yazarlık geçmişi çok gerilere gitmese de kitaplarının listesi oldukça uzun. Henüz doğum tarihini gizlemeyecek kadarda genç. 1982 doğumlu. Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirmiş, bu alanda yüksek lisansını da Gazi Üniversitesinde yapmış. Biyografisinden öğrendiğimize göre reklam ve medya sektöründe metin yazarlığı, reklam yazarlığı, kreatif direktörlük yapmış. Sonra da hayatını yazar olarak sürdürmeye karar vermiş. İnternette, sosyal medyada “Oyuncu Anne” adıyla tanınmış. Annelik deneyimlerini paylaştığı yazılarını Başlarım Şimdi Anneliğe adıyla kitaplaştırmış. Kitabın yayın tarihi 2015. Ev Yapımı Sihirli Değnek, Oyuncu Anne ve Kötü Alışkanlıklara İyi Öneriler Şermin Yaşar’ın yetişkinler için çocuklarla ilgili düşünce ve tecrübelerini paylaştığı eserleri. Bu sırada bir yandan da çocuk edebiyatında eserler vermiş. 2014 tarihli Uyuyor Musun? Tilki Masalları ilk çocuk kitabı. 2016’da yayınlanan Dedemin Bakkalı ise onun çocuk edebiyatından hikayeciliğe geçişinin işareti sayılabilir. İlk hikâye kitabı Tarihi Hoşçakal Lokantası’nın yayın tarihi de 2017. Yayın tarihlerini ne kadar velut bir yazarla karşı karşıya olduğumuzu anlatabilmek için özellikle veriyorum.
Şermin
Yaşar’ın adını duymuştum. Sosyal medyada ne kadar yoğun bir faaliyeti olduğunu,
Instagram’daki 1 milyon 400 bin takipçisinin her paylaşımını ilgi ve merakla okuduğunu,
çünkü yazdıklarının adeta küçük birer öykü olduğunu biliyordum. Klasik okurun,
edebiyat çevrelerinin sosyal medya tanınırlığından sonra kitap yayınlayanlara
karşı bir gardı vardır. İlk hikâye kitabı Tarihi Hoşçakal Lokantası’nın da bu
duyguyla karşılandığını biliyorum. Şermin Yaşar, daha ilk kitabıyla ne kadar
çok okura ulaşmış olsa ve onların beğenisiyle karşılaşsa da bu önyargıyı aşması
vakit alacaktı.
Tarihi
Hoşçakal Lokantası’nı 2018’de Göçüp Gidenler Koleksiyoncusu, 2019’da Gelirken
Ekmek Al, 2020’de Deli Tarla izledi. Gelirken Ekmek Al 66. Sait Faik Hikâye
Armağanı'nın kısa listesindeki 10 kitaptan biri olmuştu. Deli Tarla da 67.
Sait Faik Hikâye Armağanı'nın önce kısa listesine girdi, sonra da
ödülü kazandı. “İnsan psikolojisinin karanlık yanlarını ustaca kurulmuş olay
örgüleri ve ironik bir dille anlatmakta gösterdiği başarıdan dolayı” diye ifade
edilen ödül gerekçesi Şermin Yaşar’ın hikayeciliğinin nasıl
değerlendirildiğinin de göstergesi. Şermin Yaşar iyi bir çocuk edebiyatı yazarı
olmasının yanında, art arda yayınladığı hikâye kitaplarıyla bir hikâyeci olarak
da önemsenen, dikkatle izlenen bir konumda artık.
2021’in
kitabı olarak Şermin Yaşar’ın biyografisine eklenecek olan beşinci hikâye
kitabı Kalk Yerine Yat, 12 öyküden oluşuyor. Hikâyecilikte geldiği yeri
belirlemek açısından yeterince ürün vermiş olduğunu düşünebiliriz. Artık Şermin
Yaşar’ın hikâye anlayışı da oldukça netleşti. İlk hikâye kitabı Tarihi Hoşçakal
Lokantası’ndan beri tanıdığı, gözlemlediği insanları, tanık olduğu hayatları ve
olayları anlatan gerçekçi bir yazar olarak konumlandı. Hikâyelerini olayların
çevresinde oluşturuyor, kahramanlarının karakterleri bu olaylarla,
yaşadıklarıyla belirginleşiyor ve sonra da anımsamalarla iyice netleşiyor.
Anlatılan olayın kahramanın yaşamıyla, yaşadıklarından biriktirdikleriyle ne denli
ilişkili olduğunu anlıyorsunuz.
Yakınımızdaki
insanların öyküleri bunlar. Az gelirli, yaşam mücadelesi veren, çoğunlukla
kendi yalnızlığında yaşayan insanlar. Bu sıradan insanların sıradışı halleri
hikâyelerin omurgasını oluşturuyor. Sıradışı hal deyince bizlerden çok farklı
yaşanmışlıklar beklemeyin. Hemen hepimizin hayatında var olan olaylar bunlar.
Eş dost arasında konuşulup, anlatılan olaylar. O olaylar, o olayların
kahramanları, tatlı ve acı yanlarıyla hikâyelerin konusu oluyor.
Şermin
Yaşar gerçekçi anlayışını samimi ve sade bir anlatımla yazıya geçiriyor.
Anlatımı adeta bir sohbet havasında. Bir sohbetin içerdiği kadar ironik, neşeli
ve hüzünlendirici.
Kalk
Yerine Yat’ta tadilat işleri yapan Besim Usta’nın çocukluğunun kabusu ile
karşılaşmasının, ismini değiştirerek hayatında yeni bir dönem açan Cevriye
Teyze’nin, kiracısını kölesi haline getiren Neriman Hanım’ın, Değerli
Emeklikler Derneği kurucu başkanı Süleyman Efendi’nin, bordo palto sahibi olmak
hayalini gerçekleştirmeye çalışan Sevgi’nin, ısrarlı aramaları ile ilçenin
belediye başkanından, en küçük memuruna kadar herkesi hayatından bezdiren
Cemile Hanım’ın, kendisine kraliçe gibi
muamele eden kocasının ölümünün ardından yalnızlaşan Ayla Hanım’ın, hayatta en
nefret ettiği şey olan gürültüden sürekli kaçan müze güvenlikçisi Nasuh’un
sırrının, eskinin kağıt toplayıcısı bugünün patronu Selim’in, dokuz kocadan
boşanmış, onuncuyla evlilik hazırlıkları yapan Rosetta’nın, ailede otorite
sağlamak için kocasını bile boşamayı göze alan Albay kızı Habibe’nin, orta
refüjde gülleri budayan Seher’le kız kardeşinin hikâyelerini anlatıyor.
Şermin Yaşar, iyi bir hikâye anlatıcısı. Çoktan tarih olduğu düşünülen gerçekçi anlayışın en son ve başarılı bir temsilcisi. Neşeli anlatımına ironiyi ve hüznü katarak en sıradan görünen insanların anlattıkça sıradışılaşan yaşamlarını anlatmayı iyi biliyor. Merakla okutuyor. Hikâyelerini adeta onun yazma ve yayınlama hızıyla okuyor, yeni kitap ne zaman, diye beklemeye başlıyorsunuz. (10.12.2021, Hürriyet Kitap - Sanat)
Yorumlar