“İstedim ki Metin Altıok şiirleriyle yaşasın. İstedim ki
şiirler şarkılar yüreklere ulaşsın, babamın ‘evvel bir idim şimdi milyonla’
dediği gibi çoğalsın. İstedim ki şiir insanları buluştursun. İstedim ki 20 yıl
sonra bu albümle Metin Altıok bir Ankâ olsun” demiş Zeynep Altıok Akatlı
albümün kitapçığında.
Metin Altıok’un ölümünün yirminci yılı için Zeynep Altıok
Akatlı’nın geçen yıl başladığı, yüzden fazla Metin Altıok dostunun, seveninin
destek verdiği “Metin Altıok Şiirlerinden Şarkılar; Ankâ” Anadolu Müzik’ten
çıkmış. Albümde, Metin Altıok dizelerinden bestelenmiş 28 şarkının yanı sıra Altıok’un
kendi sesinden bir şiiri de yer alıyor.
Metin Altıok'a bir saygı albümü “Ankâ”. Usta bir şaire,
Çağdaş Türk Şiiri’nin büyük bir adına müzisyenler besteleri, şarkıcılar sesleri
ile saygılarını gösteriyorlar.
Albüm Metin Altıok’un kendi sesinden “Kor düşseydi keşke
yüreğime, / Bu yine anlaşılır olurdu” dizeleriyle başlayan “Kor Düşseydi” şiiri
ile açılıyor. 2 CD’den oluşan albümde 28 şarkı yer almış. Bu şarkıların 21’i
yeni beste.
Grup Gündoğarken, Candan Erçetin, Ogün Sanlısoy, Vedat
Sakman, Hilmi Yarayıcı, Yasemin Göksu, Senem Demircioğlu, Mehtap Meral, Orhan
Alkaya, Muhteber Cihaner, Kumdan Kaleler, Çiğdem Erken, Umay Umay, Birsen
Tezer, Demet Sağıroğlu, Doğan Duru, Selim Tarım, Mazlum Çimen, Ersel Serdarlı,
Güvenç Dağüstün, Nevzat Karakış, 3 Bas, Üç Anadolu ve Murat Evgin sesleriyle
Güneş Duru, Kerem Doğrar ve Cihan Sezer besteleriyle albüme katkıda
bulunmuş. Metin Altıok'un "Kimliksiz Ölüler"ni Mirady Kürtçe,
Kardeş Türküler Zazaca okumuş. 21 yeni bestenin yanı sıra, Fazıl Say ve Serenad
Bağcan'ın iki şarkısı, Sezen Aksu'nun “Kavaklar”ı yer alıyor ve albüm Ataol
Behramoğlu'nun Metin Altıok anısına yazdığı ve Zülfü Livaneli’nin söylediği “Yangın
Yeri” ile noktalanıyor.
Metin Altıok şiirlerinden yapılmış besteler denince aklımıza
Sezen Aksu'nun yorumladığı Onno Tunç’un “Kavaklar”ı gelir. Bu etkileyici ve iç
yakıcı beste aynı zamanda Metin Altıok şiirlerinin bestelenmesinin ne kadar güç
olduğunun da kanıtı gibidir. Şiir şarkı sözüne kolayca dönüşebilir gibi
gözükür. Oysa ölçüsüz, uyaksız, müziğini, uyumunu biçiminde değil içinde,
imgesinde saklayan çağdaş şiir pek bestelenebilir nitelikte değildir. Kendine
has sesi, imge düzeni ve söyleyişi olan Metin Altıok’un şiirleri için de aynı
şeyi düşünürdüm. Gerçekten de Altıok şiirinden pek az beste vardı. “Ankâ” için
yapılan 21 yeni beste bu kanımda ne kadar yanıldığımın kanıtı olarak duruyor.
“Tribute Albüm” diye adlandırılan saygı albümleri farklı
sesleri, farklı müzik anlayışlarını biraraya getirdiği için çoğunlukla bütünlük
duygusu vermez, tamamından tad alamazsınız. Her sanatçı kendince ve farklı
havada çalar, söyler. Şiirlerden yapılmış yeni besteler söz konusu olduğunda bu
daha da zor bir iş. Çünkü yeni bir beste isteniyor ya da ısmarlanıyor ve ne
çıkacağını ne besteci ne de yapımcı tahmin edebilir.
“Metin Altıok Şiirlerinden Şarkılar; Ankâ”da tüm bu handikaplar aşılmış.
Aynı zamanda albüm hedefine de ulaşmış, Metin Altıok’un unutulmaz şiirleri
şarkılarda yeni ve çarpıcı tadlar kazanmış. Naim Dilmener’in Milliyet
Sanat’taki (Ağustos 2014) günlüğünde belirttiği gibi “Büyük ihtimalle Metin
Altıok’un şiirleri, saygıda kusur etmek istemeyen herkese kılavuz oldu, yol
gösterdi.” “Metin Altıok Şiirlerinden Şarkılar; Ankâ”ı dinleyin, sevecek, Metin Altıok’u, şiirlerini özleyecek, tekrar okumak isteyeceksiniz.
06.08.2014
Yorumlar