Dünya’nın dört bir yanından gelen yayıncılar, ajanslar,
illüstratörler ve yazarlar geçen hafta Bologna Çocuk Kitapları Fuarı’ndaydı. Bologna,
Frankfurt ve Londra kitap fuarları ile birlikte Dünya’nın en önemli üç kitap
fuarından biri. Çocuk yayıncılığının ise en önemli kitap fuarı.
Bologna Çocuk Kitapları Fuarı sadece profesyonellere açık.
Esas amaç telif hakları alış verişini sağlamak. Çocuk yayıncılığındaki son
gelişmeleri izlemek, Dünya’nın en ünlü illüstratörleri ve yazarları ile
tanışmak ve çocuk ve ilk gençlik yayıncılığının birçok önemli ödülünü
kazananları öğrenmek de fuara gelme nedenleri arasında sayılıyor.
Bologna Çocuk Kitapları Fuarı 1963’den beri
gerçekleştiriliyor. Son yıllarda, özellikle Avrupa’da yoğun olarak hissedilen
ekonomik krizin etkisiyle fuara katılımda düşüş gözleniyordu. Bu yıl Bologna
Çocuk Kitapları Fuarı hem büyümüş hem de daha çok ziyaretçiyi ağırlamış.
Fuar yönetimine göre bu yıl fuarı 35 bin kişi gelmiş ki bu 2014’e
göre %15’lik bir artış demek. Fuarda 77 ülkeden 1200 stand yer almış, bu da
yine 2014’e göre %10 daha fazla. Dikkati çeken nokta ise esas yoğunluğun ilk
iki gün gerçekleşmesi. Özellikle yurtdışından gelen ziyaretçiler en kısa
zamanda görüşmelerini yapıp dönmek istiyor. Bunda zaman darlığı önemli etken
ama daha da önemlisi fuar ziyaretinin pahalı bir iş olması.
Bologna küçük bir üniversite şehri. 1088 yılında kurulan
Bologna Üniversitesi Avrupa’nın en eski üniversitesi sayılıyor. 70’li yıllarda
490 bin olan nüfusu 378 bine düşmüş. Fuarların şehrin ekonomisine önemli
katkısı olduğu anlaşılıyor. Avrupa’nın en büyük fuar alanına sahip. Şehirde çok
sayıda otel var ama fiyatların fuar zamanlarında üçe katlanıyor. Bu nedenle
fuar ziyaretçileri şehirde daha az kalmayı tercih ediyor.
Ziyaretçi sayısındaki artış ise fuarın resmi açılış tarihi
olan 30 Mart’tan önceki haftasonu 28 ve 29 Mart’ta çocuklar, gençler ve
ailelerin ziyaretine açılmış olmasından kaynaklanıyor. Haftasonunda 32 etkinlik
gerçekleştirilmiş. Fuarı 22 bin okur ziyaret etmiş. Bologna Çocuk Kitapları
Fuarı’nın dönüşmeye başladığını sadece profesyonel ziyaretçilere açıkken
okurlara da yöneldiği anlaşılıyor. Fuarın bir holünde yer alan ve 15 bin çeşit
kitabın satışı yapıldığı belirtilen “International Bookshop” da bu değişimin
göstergesi. Eğitim araçları salonu, çocuk edebiyatının karakterlerinin çeşitli
ürünlerde ve medyada kullanılmasını sağlayan lisanslama, çocuk kitaplarının
dijital ortam da dahil tüm medyalarda haklarının satışına yönelik “Media All
Rights” gibi yan etkinlikler de fuara ilgiyi ve katılımı artırma amacıyla
yapılıyor.
Bologna Çocuk Kitapları Fuarı’nın konuk ülkesi
Hırvatistan’dı. Hırvatistan üç sergi ve birçok etkinlikle fuarda yer aldı.
Fuarın girişinde yer alan ve büyük ilgi toplayan İllüstratörler Sergisi’nin
yanı sıra “Alice Harikalar Diyarında 150 Yaşında”, “BolognaRagazzi” ödüllerinin
50 yılı sergileri de dikkati çekiyordu. Fuarda 166 etkinlik gerçekleştirilmiş
ve birçoğu uluslararası düzeyde olan 19 ödül açıklanmış.
Türkiye bu yıl önceki yıllara göre daha büyük bir standla
Bologna Çocuk Kitapları Fuarı’na katıldı ve büyük ilgi gördü. Kültür ve Turizm
Bakanlığı’nın desteği ile 100 metrekarelik alanda aralarında Can Çocuk, Yapı
Kredi, Günışığı, Tudem, Erdem, Redhouse ve Timaş’ın yer aldığı 18 yayınevi
kendilerine ayrılan bölümlerde kitaplarını sergileyip, telif hakları
görüşmeleri yaptılar.
08.04.2015
Yorumlar