“Bakanlığın maddi destek, Türkiye’deki film festivallerinin
ödül verdiği filmlerin neredeyse tamamı gişede çakılıyor. Antalya’dan ‘En İyi
Film’, ‘En İyi Senaryo’ ve ‘En İyi Yönetmen’ ödülüyle dönen ‘Mavi Bisiklet’, 2
Aralık’ta vizyona girdi. Filmi şimdiye kadar 3.460 kişi izledi” diye yazıyordu
Ali Eyüboğlu ve şöyle devam ediyordu; “Şimdiye kadar bakanlık kredisiyle
çekilen filmlere seyirci gitmiyorsa, demek ki bir arıza var, hangi filme ne
kadar kredi verileceğini belirleyen kurulda. Bakanlığın desteğini 28.5
milyondan 40 milyona çıkarması yetmez. Bakanlık, Sinema Destekleme Kurulu
üyelerini belirlerken de radikal değişikliğe gitmeli. Bu kurulun üyeleri, tüyü
bitmemiş yetimin hakkını, eşe - dosta dağıtanlardan değil, vizyona girdiğinde
seyircinin ilgi göstereceği ‘Film gibi film’lere kredi vereceklerden seçilmeli.
Aksi takdirde 40 milyon lira da yine seyirciye ulaşmayacak filmlere gider”
(26.12, 30.12 ve 31.12.16 Milliyet). Ali Eyüboğlu “Devletin, izlenmeyecek
filmlere değil, sinemaya seyirci çekecek filmlere kredi vermesini istemem
bundan” diyor sonuç olarak.
Eyüboğlu’nun yazıları bakanlıkta yankı bulmuş. Anadolu
Ajansı’na bir açıklama yapılmış ve “Kültür ve Turizm Bakanlığınca desteklenen ‘Dağ
2’, 2016'nın en çok izlenen filmi olurken, ‘İftarlık Gazoz’, ve ‘Somuncu Baba’
bu yıl vizyona giren birçok Hollywood yapımını geride bırakarak, en çok izlenen
filmler arasına girdi” denmiş. Açıklamanın bu bölümünden bakanlığın
Eyüboğlu’nun “sinemaya seyirci çekecek filmlere” destek verilmesi görüşünü
dikkate aldığını anlıyoruz. Ama “Bakanlık destekli filmler gişe başarılarının
yanı sıra Cannes, Berlin, Venedik, Saraybosna, Montreal gibi uluslararası
yarışmalardan da ödülle döndü” demişler. Yani bakanlık filmlerin sadece gişe
yapmasını değil uluslararası başarılar da elde etmesini, iyi filmler olmasını
istiyor.
Box Office Türkiye istatistiklerine göre 2016’da Türkiye’de
en çok izlenen film Dağ 2 olmuş. 2 milyon 893 bin 173 seyirci izlemiş. İlk
10’da geçen yıl olduğu gibi bu yıl da 8 yerli, 2 yabancı film var. İlk ona
giren yerli filmlere baktığımızda yine ağırlığın komedilerde olduğunu
görüyoruz. Dedemin Fişi, Osman Pazarlama, Görümce, Kolpaçino 3. Devre,
Çakallarla Dans 4... Bunlara bir de dizi oyuncuları ile Kore’den alınan
konularla dizi tadında çekilen romantik filmler ekleniyor. Yapımcıların dizi
izleyicisinden sinema seyircisi yaratmak istedikleri anlaşılıyor. Kardeşim
Benim, İkimizin Yerine, Kocan Kadar Konuş: Diriliş bu tür filmlerden.
Toplam seyirci sayısında ise geçen yıla göre net 2 milyon
azalma var. 2015’de de seyirci sayısı 1 milyon azalmıştı. 2016’da sinema
sektörü genel olarak % 3,2 küçülmüş, yerli yapımların kaybı ise % 9,3. Kuşkusuz
bunda içte ve dışta yaşadığımız savaş hali ve terorist saldırıların büyük payı
vardır. Ama Dağ 2’nin başarısına bakınca komedilerden ve dizi tadında
filmlerden artık bıkılmaya başlandığını, seyircilerin yeni arayışlara girdiğini
de düşünebiliriz. Tüm zamanların en çok seyredilen filmlerini yapan Şahan
Gökbakar’ın Osman Pazarlaması 1126
salonda gösterime girerek “salon rekortmeni” olmasına rağmen 10 haftada 1.983.777 seyirci çekebildi. Seyirci çekmiyor diye
eleştirilen bakanlık destekli ve ödüllü Mavi Bisiklet’in gösterime girebildiği
salon sayısı ise sadece 10. Mavi Bisiklet’in Osman Pazarlama kadar tanıtılmadığını,
medyada yer bulmadığını da söyleyebiliriz. Ödüllü filmlere meraklı sinema
yazarları bile hakkında yazmamış. Yani gişe filmleri ile ödüllü/destekli
filmler eşit koşullarda yarışmıyor.
Bakanlığın iyi, ödül
alacak filmleri destekleme yaklaşımını doğru buluyorum. Ama bu filmlerin salon
bulmasını, seyirciye ulaşmasını sağlayacak önlemler de alınmalı. Önceki
yıllarda benim ve birçok yazarın önerdiği ve şimdi de Mevlut Tezel’in ve Ali Eyüboğlu’nun
yazısında sözünü ettiği yönetmen İsmail Güneş’in bakanlık seyirciyi de
teşvik etmeli önerisi dikkate alınmalı.05.01.2017
Yorumlar