Mihri, gerçek bir öncü…

Mihri Müşfik’in çok ilginç bir yaşamı var. Dünya’nın çeşitli ülkelerinde bulunmuş, aşklar, evlilikler yaşamış, saraylara konuk olmuş, ama en önemlisi öncü bir kadın olmuş. Hem hayatta, hem sanatta…

Sultan Abdülhamit’in izniyle saray ressamı Fausto Zonaro’dan ders almış, Roma ve Paris’te sanat eğitimi görmüş. İnas Sanayi-i Nefise Mektebi’nin yani Kadınlar Güzel Sanatlar Akademisi’nin kuruluşuna öncülük etmiş. Okulun ilk kadın müdürü ve resim öğretmenlerinden  olmuş. Fahrelnisa Zeid, Nazlı Ecevit ve Aliye Berger gibi pek çok kadın ressamın yetişmesine emeği geçmiş. Dönemin tanınmış kişileri ile dostluk kurmuş. Resimleri dergilere kapak olmuş, İstanbul’da sergilere katılmış, kişisel sergiler açmış, yurtdışında eserleri sergilenmiş. Tevfik Fikret’in portresini çizmiş, öldüğünde maskını yapmış.  

1922’de Roma’ya yerleşmiş. 1927’de New York’a taşınmış. Sergiler açmış, güzel sanatlar okullarında öğretmenlik yapmış. Portreleriyle tanınmış. 1928’de New York’da George de Maziroff Galerisi’nde bir kişisel sergi açtığı belirtiliyor. ABD Başkanı’nın, Edison’un portresini çizmiş. New York’ta 5. Cadde’deki stüdyosuyla, verdiği muhteşem partilerle Amerikan sosyetesinin bilinen adlarından olmuş. Kadınları seçme ve seçilme hakkı mücadelesine katılmış.  

Mihri Hanım, Atatürk'ün portresini yapan ilk yerli ressam, Papa XV. Benedict resmini yapan ilk Müslüman ve kadın ressam olarak biliniyor ama eserlerinin çoğu günümüze ulaşamamış.

Selim İleri “Mihri Müşfik: Ölü Bir Kelebek” adlı, 1998’de yazdığı oyununda onun yaşamına ve eserlerine değinir. Birçokları gibi benim de bu değerli insandan Selim İleri sayesinde haberim oldu.  

Adı Mihri Müşfik sanıyorduk, Salt Galata’daki Mihri: Modern Zamanların Göçebe Ressamı adlı serginin araştırmacıları (küratör denmemiş) Özlem Gülin Dağoğlu ve Gizem Tongo “Mihri”yi yeterli bulmuşlar. Çünkü Mihri adını hep korumuş ama çeşitli dönemlerde farklı adlar, soyadları kullanmış. Mihri Rasim’in doğru kullanım olduğunu söyleyenlerde var.

Mihri’yi “İlk Türk Kadın Ressamı” olarak bilirdik ama Salt’taki sergide böyle bir vurgulama görmedim. İstanbul Kadın Müzesi’nin internet sitesinde ise “Mihri Hanım Türkiyeli ilk Abhaz kadın ressamdır” cümlesi var.

Avrupa ve ABD’de geçen hareketli yaşamı sırasında sürekli resim yapan Mihri’nin günümüze pek az eserinin kaldığını biliyordum. O nedenle de Salt Galata’daki sergide ne sergileneceğini merak ediyordum. Özlem Gülin Dağoğlu ve Gizem Tongo Salt’ın araştırmacı yapısına uygun olarak Mihri’nin yaşam öyküsüne odaklanarak sanat yaşamını yansıtmayı seçmişler. Çok çeşitli kaynaklardan yararlanmışlar.


Sergide güzel bir sunumla Mihri hakkında birçok belge ve fotoğraf yer alıyor. Mihri’nin Resim Heykel Müzesi, Rezan Has ve Yapı Kredi Bankası gibi koleksiyonlarda bulunan az sayıdaki eseri de sergileniyor. Bu önemli derleme çalışmasının bir kitap haline getirilip kalıcılaştırılacağını da umuyorum. Akademik düzeyde az sayıda araştırma, tez var ama Mihri’nin çok ilginç yaşam öyküsünün ayrıntılı bir biçimde kaleme alınması gerek. Sergideki arşiv belgeleri bu biyografi çalışması için önemli bir kaynak değerinde.    

Mihri: Modern Zamanların Göçebe Ressamı bu öncü kadın, büyük ressam hakkında açılan ilk sergi. 9 Haziran’a kadar sürecek. Kaçırmayın. (13.04.2019)    

Yorumlar