Jehan
Barbur, iyi bir şarkıcı olmasının yanında verimli bir yazar. 2013’de yayımlanan
Çatıdaki Çimenler’den beri beşinci kitabı yayımlanmış. Yazarlıkta müzikteki
kadar verimli olacağa benziyor. Beşinci kitap ‘Uyumsuza Notlar’, Bir Tomris
Uyar Kitabı alt başlığını taşıyor.
Bir
gereklilikten yola çıkmış. “Biriyle konuşmaya ihtiyacım vardı” diyor kitabın
ilk cümlesinde. “Birini dinlemeye ve anlamaya, çalışmaya ihtiyacım olduğu
kadar” diye devam ediyor. Tomris Uyar’ın yazdıklarını okudukça çok sevdiği
yazarın hislerine tercüman olduğunu görmüş. Onun Gündökümleri’ne karşılık
olarak İçdökümler yazmış. Gündökümleri’nden yaptığı alıntılara cevaben kendi
yaşamından, duygu ve gözlemlerinden örnekler vermiş.
Tomris
Uyar öykünün büyük ustalarından biri olmasının yanında günlükleriyle de o türün
en iyi örneklerini vermişti. Uyar’ın yaşadıklarını, iç dünyasını ve
gözlemlerini yansıtan 25 yıl boyunca tuttuğu günlükleri tek tek kitaplar
halinde yayımlandıktan sonra 1000 sayfaya varan iki büyük cilt olarak bütün
eserlerinde büyük bir yer tutmuştu. Bu ciltlerin alt başlığı “Bir Uyumsuzun Notları”dır. Jehan
Barbur, Tomris Uyar’ın uyumsuzluğunu kendi ruh haline uygun buluyor, onunla
adeta özdeşleşiyor.
Jehan
Barbur, iyi bir yazar, kendini, duygularını da özelin tuzağına düşmeden ifade
etmeyi başarıyor. İçdökümler edebi anlamda değer kazanıyor. Barbur eğer
içdökümleri yazmaya devam ediyorsa bunları yekpare bir kitap olarak yayımlamayı
da düşünmeli.
İlki
24 Eylül 2017 tarihini taşıyan İçdökümler’de hem Jehan Barbur iç dünyasının
kapılarını aralıyor, hem de Tomris Uyar’la dertleşiyor. Belki de yazı yoluyla
kurulan bu dostluk nedeniyle de Tomris Uyar’ı daha yakından tanımak istiyor.
Benim
Otgiller dediğim popüler edebiyat-mizah dergileri yayın çizgilerini
ikonlaştırdıkları yazarlar üzerine kurdular. Onları kapak yapıp, posterlerini,
bardak altlıklarını verip, vecizelerini yaratıp tiraj kazanmaya çalıştılar.
Okurlar da ne yazdıklarını bilmedikleri sadece
Otgillerden tanıdıkları bu yazarların yaşamlarını merak ettiler. Bu
merak da popüler biyografi kitaplarını ortaya çıkardı. Çoğu dedikodularla ve
hazır malzemelerle oluşturulan bu kitaplar ikonlaşan yazarları tamamen yanlış
tanıtmaktan başka bir işe yaramıyor. Onları birer magazin
figürü haline getiriyor.
Jehan
Barbur çok sevdiği yazarının da böyle bir konuma düşürüldüğünü fark etmiş.
Tomris Uyar, özel hayatına dair yakıştırmalarla, “İkinci Yeni’nin gelini” gibi hicap duyulması gereken başlıklarla
anlatılıyor. Jehan Barbur, Tomris Uyar’ın böyle anılmasından, anlatılmasından
rahatsız. Onun tüm gerçekliğiyle, benzersiz değerleriyle, insanlığıyla,
doğallığıyla ve tabii ki uyumsuzluğuyla anlatılması gerektiğini düşünüyor.
“Akıllara asıllarıyla kazınsın diye” araştırmaya başlıyor. Tomris Uyar’ın oğlu
Hayri Turgut Uyar başta olmak üzere yakınlarıyla, dostlarıyla söyleşiler
yapıyor. Sırma Köksal, Gülsen Fişek, Sinan Fişek, Zeynep Miraç, Zeynep Avcı ve
Ali Arif Ersen’le Tomris Uyar’ın
yaşamını konuşmuş. Bu sohbetleri yaparken de Tomris Uyar’ın ‘Gündökümleri’ ve
Handan İnci’nin derlediği Uyar’ın yazılar, söyleşileri ve soruşturmalara
verdiği cevaplardan oluşan ‘Kitapla Direniş’ten alıntılar yapmış. Ortaya hem
Jehan Barbur’un arzu ettiği gibi bir Tomris Uyar portresi çıkmış, hem de
gelecekte hakkını vererek Tomris Uyar biyografisi yazacaklar için iyi bir
kaynak oluşmuş.
‘Uyumsuza
Notlar’ içeriğiyle, yapısıyla değişik bir kitap. bir türe sokamayacağınız
farklı bir deneme. Kitabın yazarı Jehan Barbur’un da kitabın konusunu, ilhamını
oluşturan Tomris Uyar’ın da uyumsuzluklarını ifade edecek yapıda bir
çalışma. (Hürriyet Kitap-Sanat, 08.11.19)
Yorumlar